تعمیر درب پارکینگ
ارسال پیامک انبوه
طراحی سایت رایگان
تور داخلی ارزان
سئو-طراحي سايت
امروز : 2964
ديروز : 2841
افراد آنلاين : 11
همه : 1158547
 
نوشته شده توسط : طراح

اين روز ها تغييراتي در جايگاه رتبه ها در نتايج جستجوي گوگل ديده ميشود براي مثال يك سايت در يك كلمه ي كليدي رتبه خاصي كسب كرده است  و در صفحه اول قرار گرفته است اما چند ساعت بعد و يا يك روز بعد همان كلمه كليدي را جستجو  كنيم متوجه مي شويم كه جايگاه رتبه سايت از صفحه اول گوگل به صفحه دهم منتقل شده است.

AdministratorfilesUploadFileGoogle-Algorithm-Update.png

علت اصلي اين اتفاق سرور آزمايشي جعبه شني گوگل است چرا كه گوگل از سال 2011 به بعد هر سال بعد تعطيلات سال نو ميلادي الگوريتمي جديدي را كه موجب نتايج بهتري شده است را ارائه مي دهد. گوگل الگوريتم جديد پس از سنجيدن نتايج كاربران انتشار مي دهد البته براي همه ي تغييرات شامل نمي شود و فقط برخي از تغييرات اساسي را در بر ميگيرد براي همين نتايج در يك كلمه خاص تغييرات چشم گيري خواهد داشت.

اين جابجايي هاي جايگاه رتبه گوگل نشان مي دهد كه تغييرات جديد در حال سنجيده شدن هستند و به زودي گوگل الگوريتم جديدي ارائه مي دهد. مراحلي كه قبل از ارائه الگوريتم جديد بايد طي شود عبارتند از:

  • پيشنهاد ايده نو توسط كارشناسان
  • اعمال تغيير الگوريتم براي كاربراني كه به صورت تصادفي انتخاب شده بر معيار بعضي از كلمات كليدي
  • قياس نتايج جستجو الگوريتم فعلي با الگوريتم جديد
  • راي گيري از كارشناسان درباره ي كارايي الگوريتم جديد
  • در صورت راي اوردن الگوريتم جديد آن را انتشار مي دهند

با توجه به مراحل بالا حتما متوجه شده ايد كه در حال سير كردن كدام مرحله هستيم. فراموش نكنيد كه اين تغييرات براي همه ي كلمات كليدي نمي باشد و نتها برخي از واژه هاي كليدي خاص را در بر ميگيرد .



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ | نظرات (0)
نوشته شده توسط : طراح

در مقاله ها پيشين درباره ي مزايا و معايت تكنيك infinite scrolling صحبت كرديم و در اين مقاله مي خواهيم در مورد نكاتي كه بر سئو صفحات بي پايان تاثير مي گذارد بحث كنيم.

از اين نكتيك در سايت هاي بنامي مانند پينترست و فيسبوك بكار رفته است  اين سوال پيش ميايد كه موتور مرورگر گوگل چگونه محتويات اين صفحات را درك مي كند؟!

در صفحات بي پايان كاربر هرچه با اسكرول بيشتر داده هاي بيشتري به صورت خودكار لود مي شود اما در اكثر اوقات موتور گوگل نمي تواند آن را درك كند و نتيجه اش كاهش حضور شما در نتايج سرچ گوگل مي شود.

در اين مقاله نكاتي براي سئو صفحات بي پايان بر اساس مقاله جان مولر است.

نكات سئو براي صفحات بي پايان

براي آنكه روبات گوگل به غير از نتايج اول ساير نتيجه ها را نيز مشاهد كند بايد به تمامي صفحات به صورت تك به تك دسترسي داشته باشد به علاوه يك متن و يا يك مطلب  فقط بايد در يكي از صفحات وجود داشته باشد.

1.استراتژي ارائه مطالب

  • در صورت عدم استفاده از جاوا اسكريپت و يا لود نشدن درست سايت كد نويسي بايد به نحوي باشد كه مطالب سايت به صورت صفحه بندي نشان داده شود.
  • مشخص كنيد كه در وهله اول سايت چه تعداد مطالبي را نمايش مي دهد. در هين اين كار بايد به اين نكات توجه داشته باشيد:

1.تعداد مطالب با فضاي اشغال شده توسط هر يكي از مطالب در صفحه  رابطه ي مستقيم دارد.

2. دسته بندي بايد به گونه اي باشد كه كاربر نيازي به اسكرول كردن بيش از حد براي رسيدن به آخرين مطلب نداشته باشد.

3. مطالب بايد به گونه اي باشند كه سرعت بارگذاري بالا باشد.

 

  • براي مثال اگر مطالب شما  متنيست ويا تصاوير كوچكي در آن هاست 10 مطلب آخر انتخاب مناسبي براي دسته بندي است اما اگر هر مطلب با يك عكس يا تصوير با حجم بالا همراه است دسته هاي 6 تايي مناسب است.
  • دسته بندي مطالب بايد به گونه اي باشد كه يك مطلب در دو صفحه جدا قرار نگيرد و از ايجاد متوا تكراري جلو گيري كنيم.

2. آدرس دهي صحيح صفحات

به لينك زير دقت كنيد:

example.com/category/page.php?name=fun-items&days-ago=3

استفاده از تاريخ در آدرس درست نمي باشد چرا كه آدرس دهي بايد به گونه اي باشد كه شامل اطلاعات مهم شود و با مرور زمان اين نحوه آدرس دهي تغيير نكند.

آدرس دهي بايد به گونه اي باشد كه اگر كاربر به صورت مستقيم آدرس صفحه nام را وارد كرد مرورگر وارد مطالب صفحه مورد نظر شود.

example.com/category?name=fun-items&page=1

example.com/fun-items?lastid=567

در بخش head بايد از تگ هاي  rel=next و  rel=prev تعريف شود. اين تگ ها براي كاربر تاثيري نخواهد داشت و فقط مدير سايت دسترسي دارد.

3.سايت خود را بررسي و بازبيني كنيد

به عنوان يك كاربر وارد سايت خود شويد و از چشم يك كاربر به سايت خود نگاه كنيد. اطمينان پيدا كنيد كه خطاي 404 براي صفحات ايجاد نشده به درستي ارسال شود.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۴ | نظرات (0)
نوشته شده توسط : طراح

مرورگر گوگل به محتواي تازه علاقه ي زيادي از خود نشان مي دهد به همين دليل بين سايت هاي جديد و تازه ساخت با سايت هاي قديمي رقابت ايجاد كرده است. اين قوانين جديد باعث شده است كه طراحان سايت بدون ترس و واهمه از اسپم شدن توسط گوگل به توليد محتويات تازه بپردازند.

تا به حال برايتان اتفاق افتاده است كه زماني كلمات كليدي سايت خود را سرچ مي كنيد گوگل سايت هايي را نمايش مي دهد كه قبلا  كلمات كليدي آن ها در گوگل نبوده و يك دفعه در رتبه سوم تا دهم قرار ميگيرند استفاده از اين امكان بر ضد قوانين گوگل نيست و مجازاتي ندارد بلكه خود گوگل تشويق كننده استفاده از اين فرصت ايجاد شده است و ديگر خريد بك لينك داراي مجازات نمي باشد.

ابتدا كلمات و لغاتي كه در نتايج گوگل در صفحه اول دستخوش تغييرات زيادي مي شوند را پيدا كنيد. اين تغييرات بيشتر شامل عبارات طولاني تر مي شود.

1.توليد محتوا ي تازه به صورت هدفمند

برخي كلمات و عبارتي را كه به حوزه ي فعاليت شما ارتباط دارد و رقابت اندكي در صفحه نخست گوگل براي آن ها وجود دارد را شناسايي كنيد و بر اساس آن ها يك محتويات تازه ايجاد كنيد.اگر در مدت دو سه روز اول در گوگل ايندكس نشد اين كار را با عبارات طولاني تر انجام دهيد. براي آشنايي مطلوب با اين شيوه كافيس از راه آزمون و خطا وارد شويد. برخي اوقات سليقه ي گوگل براي انتخاب كامات كليدي با شما فرق ميكند به همين منظور قبل از قضاوت تركيبات گوناگون  و عبارات پركاربرد و پر ارزش را كه در متون سايت تان وجود دارد را بسنجيد چرا كه امكان دارد با همان لينك با عبارت ديگري به صفحه نخست آمده باشد.

2.محتواي تازه براي مطلب قديمي

حتما ديده ايد كه سايتي در رتبه اول دوم بوده و بعد از مدتي به رتبه هاي پايين تر نزول مي كنند براي جلو گيري از اين كاهش رتبه كافيست آن صفحه را بروزرساني كنيد كه تاثير چشمگيري در افزايش رتبه خواهد داشت با اضافه كردن  چند خط يا يك پاراگراف توضيحات به متن مي توان محتواي آن را تازه كنيد. محتواي تازه بايد شامل كلمات كليدي مربوط به سايت باشد. برخي اوقات اظهار نظرات جديد پايين صفحه را محتويات جديد مي شمارد اما استفاده نظرات به عنوان محتواي جديد موجب نزول رتبه مي شود. پس از سپري شدن مدت زماني بروزرساني يا اضافه كردن محتوا تازه بي فايده ميشود در اين مواقع مطلب جديدي در رابطه همين مومضوع تهيه كنيد و صفحه قبلي را با استفاده از كد 301 ريداركت كنبد اين روش اصولا براي سايت هايي كه نرم افزار براي دانلود عرضه مي كنند كاربرد دارد.

3.محتواي تازه و مستمر

براي مثال شما يك سايت آموزش زبان داريد و كلمه كليدي شما اصطلاحات انگليسي است شما ميتوانيد براي آن يك صفحه جداگانه اختصاص دهيد و به طور مستمر و مدام اخبار و اطلاعات مربوط به آن را قرار دهيد.

به ياد داشته بشيد كه توليد محتواي تازه به معناي تغيير محتواي قبلي و انتشار از نو آن ها نيست. چرا كه موجب نارضايتي كاربران و مشتريان مي شود. با اين اوصاف بسياري از طراحان سايت و سايت نويسان به نگهداري و حفظ مشتريان و تبديل كاربران به مشتريان ثابت توجهي نمي كنند.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۴ | نظرات (0)
نوشته شده توسط : طراح

اكثر مطالبي كه درباره سئو خوانده ايم چه در كتاب ها و چه در مقالات اينترنتي هدف اصلي از سئو و رعات اصول آن براي رساندن سايت به صفحه اول گوگل ياد كرده اند و براي رسيدن به اين امر نياز به تلاش فراوان و صرف زمان است. بر طبق بررسي و تحقيقات انجام شده روزانه ميليونها جستجو توسط كاربران در موتورهاي جستجوگر انجام ميشود كه نزديك به 80% كاربران از گوگل استفاده مي كنند و 20% ديگر بين ياهو و بينگ تقسيم ميشود كه ياهو سهم بيشتري دارد. پس رسيدن به صفحه اول گوگل امري مهم است و از ضرورت بالاي برخوردار است.

طي تحقيقات انجام شده ارقام نشان مي دهند كه 99% كاربران تنها صفحه اول گوگل را بررسي ميكنند و وارد صفحات ديگر سرچ گوگل نمي شوند.

در صفحه اول گوگل باز هم رقابتي بين 3 نتيجه اول براي رسيدن به اولين پيشنهاد و لينك گوگل است. بررسي ها نشان مي دهد كه بيش از نيمي از كاربران فقط بر روي 3 پيشنهاد اول كليك ميكنند كه از اين ميان بيش از 30% سهم لينك اول است و تقريب سهم لينكهاي دوم و سوم  به ترتيب 12% و 9% است. يعني سهم رتبه اول با مجموع سهم دوم تا پنجم برابر است!

 پس متوجه اخلاف زياد اختلاف سهم ها شديم و به اهميت سئو بيشتر پي برديم و اين امر بيانگر شكست سئو ما در صورت نبودن در صفحه اول گوگل است.

چگونه به صفحه اول گوگل برسيم؟

حضور در صفحه گوگل به عنوان اولين رتبه براي يك سايت نوپا سخت و غير ممكن به نظر مي رسد ولي به قل معروف كار نشد ندارد! شما با قرارداد هدف رسيدن به صفحه اول گوگل و رقابت با ساير رقبا و پشت سر گذاشتن آن ها ميتوانيد مقام اول گوگل را كسب كنيد.

قراردادن  توضيحات صفحه سايت را فراموش نكنيد چرا كه شما با نوشتن توضيحات مناسب مي توانيد كاربران بيشتري به سايت خود جذب كنيد. براي مثال شايد شما رتبه چهارم در صفحه اول گوگل داشته باشيد و تعداد كاربرانتان از رتبه دوم و سوم بيشتر باشد.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ | نظرات (0)
نوشته شده توسط : طراح

اولين سوالي كه بعد از طراحي سايت مطرح مي شود اين است كه چگونه سايت خود را پر بازديد كنيم؟

دو نوع كاربر وجود دارد:1.مخاطب 2.مشتري

آن دسته از كاربراني راكه از مطالب سايت استفاده مي كنند و از آن بهره ميبرند ولي خريدي انجام نمي دهند را مخاطب مي ناميم. دسته ي ديگر از كاربران كه از سايت خريد مي كنند و باعث ايجاد درآمد سايت مي شوند را مشتري مي ناميم.

حال اين سوال پيش ميايد كه سايت هاي خبري كه محصولي عرضه نمي كنند چگونه كسب درآمد مي كنند؟ اينگونه سايت ها كه مخاطباني در رده سني هاي متفاوت دارند از مشترياني كه اقدام به تبليغ در اين سايت ها مي كنند كسب درآمد مي كنند.

براي پر بازديد كردن سايت بايد هر دو نوع كاربر را مد نظر گرفت و نه از مشتري غافل شد و نه از مخاطب !

به زبان ساده تر بايد رابطه بين اين دو نوع كاربر را مشخص كنيم. بعنوان مثال  سايت همراه اول از عموم مردم در صنف هاي مختلف مشتري دارد. اما مشتريان سايت فروشگاه دوربين مدار بسته ويورا شامل شركت ها، دافاتر، مغاره ها و كسانيست كه به نصب دوربين مداربسته در محلي نياز دارند مي شود.

دليل استفاده از تكنيك بازاريابي محتوا جذب و تاثير گذاري بر روي مخاطبان بيشتر كه مرتبط به حوزه فعاليت خود هستند را پيدا كنند و اطلاعاتي از آن ها جمع كنند و در انتها آن ها را به سمت مشتري شدن تشويق كنند تا در نهايت مخاطب به مشتري تبديل شود.

ارتباط با مشتريان  

از پلان هاي ارسال ايميل و پيام كوتاه هدفمند استفاده كنيد . متن ارسالي بايد به گونه اي باشد كه كاربر تصور كند بطور اختصاصي برايش فراهم شده و رضايت مشتري را بدست آوريد. به اين روش روابط عمومي آنلاين گويند.

محتواي متن بايد كاملا سفارشي با نام و نام خانوادگي دريافت كنند باشد. نبايد بطور مكرر اين پيام ها كه هدفشان معرفي و آشنايي كاربر با سايت است ارسال شود چرا باعث آزرده شدن آن ها مي شود.

ارتباط با مخاطبان

از راه هاي جذب كاربر مخاطب سئو، وبلاگ نويسي، اشتراك گذاري در شبكه هاي اجتماعي، تبليغات در گوگل، معرفي از طريق وبلاگ و .... مي توان نام برد.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ | نظرات (0)
نوشته شده توسط : طراح

همانگونه كه گفتيم يك قسمت از دامنه پسوند اين دامنه مي باشد كه اين بخش از دامنه كه با يك دات جدا از اسم مي شود ميتواند تكراري باشد . انواع مختلفي دامنه وجود دارد كه در صورت كلي دو گروه دامنه وجود دارد :

1-      دامنه هاي عمومي (gTLDS )  

2-      دامنه هاي خصوصي ( sTLDS)

انواع پسوند دامنه

ولي دسته بندي اين پسوند ها را به 4 بخش مي توان تقسيم كرد كه به طور كامل با آنها آشنا مي شويم :

بخش اول:

دامنه هاي عمومي ( gTLDS )  و كلي كه سه حرفي هستند و توسط هر شخص  اين دامنه ها مي تواند ثبت شود . كه از معروف ترين آن ها com – net – org  و... مي باشند .

بخش دوم :

دامنه هاي جديد عمومي ( new gTLDS ) كه جديدا به خاطر اينكه موارد استفاده از دامنه هاي گروه اول (گروه عمومي) بسيار زياد شده ذو دامنه هاي منحصر به فرد براي نام هاي مشابه كم شده است ، اين دامنه ها براي جبران اين خلع ايجاد شده اند . از اين قبيل دامنه ها مي توان به : pro – info – biz – museum – name – aero  و... اشاره كرد .

بخش سوم :

دامنه هاي خصوصي  ( sTLDS) و خاص هستند كه فقط به عده يا ارگان هاي خاصي در كشور داده مي شوند و براي گرفتن آنها نياز به دريافت مجوز از دولت و نهاد هاي خاص مي باشد از اين نمونه به gov – edu – int – mil  و ... مي توان اشاره كرد .

بخش چهارم :

دامنه هاي هستند كه از دو حرف فقط تشكيل شده اند كه هر كدام از آنها مربوط به كشور خاصي مي باشند كه تمام دامنه هاي با اينگونه پسوند ها در همان كشور و توسط خود آن كشور ثبت مي شود . مثلا دامنه مخصوص كشور عزيزمان ايران ir   هست كه قطعا با آن آشنا هستيد . كه در قسمت دامنه هاي خصوصي ايران توضيح كاملي درباره دامنه هاي داخلي و چگونگي اخذ آن به شما ارائه شده است .

ضمنا ليست كامل اين دامنه هاي مربوط به كشور هاي مختلف را در پست بعدي ببينيد .

انواع پسوند دامنه



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۶ تير ۱۳۹۴ | نظرات (0)
نوشته شده توسط : طراح

دي ان اس چيست : DNS چيست : domian name system

از آنجايي كه بايد دامنه ها منحصر به فرد باشد يك شركت جهاني براي ثبت دامنه ها ايجاد شده كه وظيفه تضمين منحصر به فرد بودن و ثبت تكراري نشدن دامنه ها را بر عهده دارد .

DNS مي توان گفت مثل يك اداره ثبت احوال وظيفه ثبت نام هاي مختلف و اختصاص يك IP به آن را بر عهده دارد .

به جز اين وظيفه ديگرDNS   ترجمه نام به IP  براي تماس با فضاي هاست ي  كه آن دامنه به آن اشاره  را بر عهده دارد .

اگر بخواهيم DNS  را به طور ساده تر و واضح تري تعريف كنيم مثل 118 مي باشد كه ما با يك اسم از آن يك شماره IP براي ارتباط با مقصد مورد نظر را درخواست مي كنيم ، البته تفاوت آن با 118 اين است كه DNS به جز دادن شماره ما را به طور مستقيم به مقصد مورد نظر وصل هم مي كند ( وظيفه ترجمه ) .



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۶ تير ۱۳۹۴ | نظرات (0)
نوشته شده توسط : طراح

AdministratorfilesUploadFile98.jpg

اين روزها هاست هاي ارزان وحتي رايگان وجود دارد در اين مقاله مي خواهيم تاثير آنها را بر وب سايت شما نشان دهيم.

يكي از عواملي كه باعث موفقيت يك سايت مي شود استفاده از سرور و هاست مناسب است. از مشكلات رايج در هاست هاي ارزان قيمت  قطعي بيش از حد ، سرعت لود و دانلود پايين ، پشتيباني ضعيف و امنيت پايين را مي توان ذكر كرد.

به اين توجه كنيد كه يك سايت مي تواند كسب و كار اينترنتي شما باشد و در صورت سرعت پايين و قطعي بيش از حد موجب نا رضايتي مشتري و كاربران شما مي گردد.

در اينجا به چند ويژگي يك هاست خوب اشاره مي كنيم:

مهمترين چيز در انتخاب يك هاست خوب پهناي باند آن مي باشد. براي مثال اگر فضاي هاست شما 5 گيگ باشد و پهناي باند شما 15 گيگ تنها سه نفر ميتوانند به صورت همزمان تمام اطلاعات سايت شما را دريافت كنند.

يكي ديگر از مشخصات يك هاست خوب پشتيباني مناسب از آن هاست مي باشد.

امنيت در هاست يكي از مهمترين قسمت هاي يك هاست است چون اگه امنيت بالا نداشته باشيد به راحتي هكرها مي توانند باعث بروز مشكل براي شما شوند.

آپتايم بودن هاست كه در واقع در دسترس بودن هميشه هاست و بدون قطعي آن است.

لازم به ذكر است كه هاست تاثير مستقيم بر روي سئو دارد.

بنابراين خريد هاست ارزان هم بر روي سئو سايت شما تاثير مي گذارد و همچنين باعث لطمه شديد به كسب و كار شما مي گردد و تمام تلاش و هزينه شما را به هدر مي دهد.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | نظرات (0)
نوشته شده توسط : طراح

در اين مقاله از مقالات شركت طراحي سايت مبنا قصد داريم تفاوت هاست اشتراكي و هاست مجازي خصوصي برايتان شرح دهيم.

از نظر قيمت هاست هاي اشتراكي اقتصادي تر از هاست هاي VPS است.

در هاست اشتراكي منابع و امكانات مابين تمامي كاربران تقسيم و به اشتراك گذاري مي شود.

AdministratorfilesUploadFilevps-vs-shared-hosting.jpg

در VPS ميتوان منابع را به صورت اختصاصي در اختيار كاربران قرار داد.

از هاست اشتراكي براي سايت هاي  كم ترافيك و نوپا استفاده مي شود.

از VPS براي وب سايت هاي با ترافيك زياد و قديمي و يا تجارت هاي بزرگ استفاده مي شود

VPS از هاست اشتراكي كارايي بيشتري دارد.

در هاست اشتراكي شما قادر نخواهيد بود منابع سرور خود را به دلخواه و نياز خود مديريت و برنامه ريزي كنيد.

به علت توانايي مديريت VPS توسط كاربر VPS انعطاف بيشتري نسبت به هاست اشتراكي از خود نشان ميدهد.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | نظرات (0)
نوشته شده توسط : طراح

رابطه ميان سئو و HEO در هدف مشترك اين دو مفهوم مي باشد.

هدف از ايجاد اين دو مفهوم، در طراحي سايت ها، بهينه سازي سايت ها بوده است. مفاهيمي كه با گسترش استفاده از اينترنت و وب سايت ها براي بهبود كيفيت آنها در نظر مخاطبان و البته موتورهاي جست و جو، در بين طراحان سايت ها و متخصصان فناوري اطلاعات افزايش پيدا كرد.

در طراحي سايت ها بحث رقابت بين وب سايت ها و قرار گيري آنها در رتبه هاي بالاي موتور هاي جست و جو و همچنين جذب تعداد مخاطب بيشتر، متخصصان فناوري اطلاعات را به اين فكر انداخت كه در بهينه سازي سايت هاي خود تلاش كنند و وب سايت هاي خود را به شكلي در آوردن كه باعث جذب نظر مخاطبان شود، همچنين براي آنها حاوي مطالب مفيد و جذاب و راحتي كار و جست و جوي مطالب در وب سايت شان شود.

تمام اين مطالب را در بهينه سازي سايت ها مي توانيد مطالعه نماييد و براي آشنايي با اين مفاهيم مي توانيد مقالات سايت را مطالعه نماييد.

HEO و SEO چيست



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ | نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ][ ۹۱ ][ ۹۲ ][ ۹۳ ][ ۹۴ ][ ۹۵ ][ ۹۶ ][ ۹۷ ][ ۹۸ ][ ۹۹ ][ ۱۰۰ ][ ۱۰۱ ][ ۱۰۲ ][ ۱۰۳ ][ ۱۰۴ ][ ۱۰۵ ][ ۱۰۶ ][ ۱۰۷ ][ ۱۰۸ ][ ۱۰۹ ][ ۱۱۰ ][ ۱۱۱ ][ ۱۱۲ ][ ۱۱۳ ][ ۱۱۴ ][ ۱۱۵ ][ ۱۱۶ ][ ۱۱۷ ][ ۱۱۸ ][ ۱۱۹ ][ ۱۲۰ ][ ۱۲۱ ][ ۱۲۲ ][ ۱۲۳ ][ ۱۲۴ ][ ۱۲۵ ][ ۱۲۶ ][ ۱۲۷ ][ ۱۲۸ ][ ۱۲۹ ][ ۱۳۰ ][ ۱۳۱ ][ ۱۳۲ ][ ۱۳۳ ][ ۱۳۴ ][ ۱۳۵ ][ ۱۳۶ ][ ۱۳۷ ][ ۱۳۸ ][ ۱۳۹ ][ ۱۴۰ ][ ۱۴۱ ][ ۱۴۲ ][ ۱۴۳ ][ ۱۴۴ ][ ۱۴۵ ][ ۱۴۶ ]